måndag 2 april 2012

Sätra/Bredäng möter Söderkulla i Åre – Dag 5


Första halvan av resan sover alla. Andra halvan av resan är alla vakna. Och rastlösa.

"Det är sååå tråkigt att resan är över och vi måste göra om det!"

Lite röster om resan:

Renas: ”Det som vart bra, är att man fått ut ungdomarna på nåt helt annat, en plats som är helt olik förorten i Stockholm och Malmö. När man tar ungdomarna till Åre så ser dom hur det är där och vad människor gör där och att de är snälla och att poliserna är vänliga mot alla. För i Åre verkar alla vara på samma sida, alla verkar hålla ihop. Alla verkar jämlika – den bilden får jag av Åre faktiskt. Och att poliserna snackar med ungdomarna och klär sig civilt för att ungdomarna inte ska se dom som ett hot så att de lär känna varandra – och det är en väldigt bra grej. När ungdomarna här får vara där och se detta, önskar de att det skulle vara likadant i Stockholm och Malmö. För där blir vi dåligt behandlade av polisen, där drar man alla över en kam och behandlar oss som kriminella.”

Hur kan vi få det så i Stockholm och Malmö?

”Politiker och poliser och alla som arbetar med ungdomar ska ställa högre krav på ungdomarna, inte tycka synd om dom utan ställa krav på dom. Många låter ungdomarna göra vad dom vill, den typen av ledarskap tror jag inte på. Så utbilda dom som arbetar med ungdomar så att dom kan vara bra förebilder och få ungdomarna på rätt väg.”

Lucy, ledare: ”Resan har varit bra, rolig och jag har sett en utveckling hos ungdomarna från passiva till aktiva och mer positiva mot slutet. Mer delaktiga.

Pamela: ”Först ville jag inte åka för jag var rädd, men sen blev jag så speedad att jag ville testa. Ulrika lärde mig. Hon lärde jättebra, man lyssnade för hon hade en förmåga att lära ut. Man ville lära sig då. Det var riktigt kul när jag väl kom in i det. Jag höll på att dö men det var ändå kul!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar