tisdag 10 april 2012

Innanförskap i de svenska fjällen

Loma, 22 är med CIDES ungdomsråd i Angered sedan ett halvår, hon brinner för att ungdomar ska ha det bra och få det som hon inte fått. Rådet är ett bra sätt att påverka politiskt och samla enskilda ungdomar i något meningsfullt.  Hon var en av deltagarna på CIDES skidresa till Åre.


Många unga i marginaliserade svenska förorter har hoppat av skolan, tappat förtroendet för det svenska samhället och hoppet för framtiden. Steget till ett kriminellt liv är kort. Loma försöker vara en bra förebild och motivera andra att ta vara på sina styrkor och använda dem gör att göra något positivt för sig själva och andra.

När hon fick erbjudande att åka med till Åre så ar det självklart att ta chansen.

-          Jag har velat åka skidor, vi skulle åka med skolan i högstadiet, men min kompis fick inte åka för sina föräldrar så då åkte inte jag heller. Jag var osäker eftersom att det var något nytt och ville ha henne med. Det här är andra gången jag har chansen att prova skidor, då ville jag inte sumpa den, även om det känns främmande för mig. Jag är född i Sverige men ingen i min familj eller bekantskap har någonsin åkt skidor. 

Lomas föräldrar kom till Sverige från Irak som politiska flyktingar för att familjen skulle få leva ett tryggt svenskkurdiskt liv. Det blev inte riktigt så. De har inte fått ta del av det som Loma ser som den svenska kulturen; att äta lördagsgodis, åka på skidresa, åka på musikfestival, campa, prova friluftsliv, äta middag tillsammans och berätta om sin dag, läsa böcker, att ha ett fritidsintresse som föräldrarna stöttar genom lämnar hämtar och hejar på matcherna.

-           Jag hade velat att de tog initiativet att visa oss mer av det som är bra med den svenska kulturen. I nioårsåldern började jag rida men fick sluta efter några månader på grund av det ryktades att man kunde förlora oskulden genom ridning. För mig är det svenskt att ha en sport eller ett fritidsintresse att hålla på med. Hade jag haft det så hade jag nog trott mer på mig själv och inte bara hängt på torget i Angered.

Loma vill att hennes barn ska få prova på många olika aktiviteter för att hitta sin grej, bland annat skidor. Hon vill att de inte är rädda att ta chansen när de får möjlighet att åka till fjällen med skolan eller åka med sina svenska kompisar om de vill.

-           Det känns som ett utanförskap att inte kunna åka skidor, inte ens veta vad Åre eller After ski är. Att det är en hel kultur, att det är så många personer som kommer hit för att åka skidor och umgås med familj och vänner och festa. Det är som svenska Spring break – en stor kulturgrej för svenskar.  

Nästa år vill Loma ta med sig sina släktingar och deras barn på skidsemester, de har sjal och har aldrig haft en tanke på att prova sporten, men hon tror att de skulle älska det. Kanske blir det inte just Åre, som ä ganska dyrt, men hon har sett att det går att bo billigt och ändå få en fin semester.

Av: Moa Stridde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar