torsdag 15 december 2011

Khaled: Hjälper böter mot missbruk?

Nyss kommit tillbaka från Stockholm till Göteborg tar spåret till Angered och sedan börjar promenera hem. En svart Volvo kör snabbt förbi mig och bromsar in precis en meter framför mig och blockerar min väg. Fan inte igen!!

Och nu när han/hon fått böter på 1 500 kr för ringa narkotika, hur hjälpte det?
Jag kan lova att han/hon inte mår bättre, körkortstillståndet kan han/hon säga hej då till och nu är han/hon en skam för familjen. Det blir massa tjafs, morsan blir sårad, farsan arg, i vissa familjer även kanske lite stryk.

Så hur hjälpte detta honom att sluta? Det ända polisen har gjort är att få han/hon nu må ännu sämre, röka ännu mer, kanske begå brott, och bli det svarta fåret i familjen.

Detta är vad dagens system gör, har varit så här i år och inget har ändrats, frågan är varför? Kan det vara att samhället inte vill ha en ändring? Att det ligger något bakom det hela? Bara en teori, men kan det vara att man vill att en förort aldrig ska växa och kriminaliteten ska fortsätta? För jag har sett detta även när det gäller fängelsestraff. Efter att han/hon kommer ut finns det inget som väntar på de, inget jobb eller skola. Och så återgår de till samma fas igen för ingen vill anställa kriminella därför finns grupper som kris, men alla vill inte heller gå med.

Som liten lärde jag mig att det aldrig är för sent och i Sverige finns alltid en andra chans. Det var säkert någon politiker som skitsnackade vid den tiden men lite sanning borde det finnas i det.Verkligen, vad är det de håller på med, hela tiden stoppar folk, tar de på urinprov, aldrig fattat vad de vinner utav de? Ger personen 1 500 kr i böter sen vad? Han har slutat använda droger?

Uppfatta inte detta fel det visade negativt!! Men jag tänker på de andra ungdomarna som det visar positivt, de röker redan för de mår dåligt ofta på grund av att de inte har några pengar, dvs problem med ekonomin hemma.

Khaled, ung kille, Göteborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar