torsdag 9 februari 2012

Polis o myndighetsförakt i Förorten

Jag har stor tillit till Polisen numera.Efter många drabbningar, samtal och faktisk undsättning o hjälp i kritiska situationer så har de funnits för mig både på individnivå rent på ett  personligt plan när jag utsatts för brott men också när jag anmält brott som pågått. När nån i min omgivning blivit utsatt så har jag ringt Polisen och fått dem att åka till platsen för brottet. De har gjort sitt jobb helt enkelt. Inga övertramp o inga skällsord o framför allt med en vänlig attityd mot både offer o förövare.
I mitt jobb träffar jag många unga med en misstänksam attityd mot både myndigheter o Polis. Vid närmare diskussion visar det sej att denna misstro faktiskt har grund(!!!) Närpolisen i deras bostadsområde promenerar på randen för vad som är rena TRAKASSERIER!!
I skrivande stund är jag helt fruktansvärt upprörd o känner att dessa unga måste SPEAK OUT(!!) men förstår att de inte gör det. De är RÄDDA.
Rädda för att förvärra situationen. Rädda för att polisens agerande ska bli hårdare o värre.
I nuläget handlar det om att Polisen i deras område bevakar dem. Fine...det är ju Polises jobb att förebygga brott, kolla upp misstänkt verksamhet etc. Men att gå fram till en människa, ta honom eller henne under armen o säga "Kom med här nu" för att 100 meter senare vid Polisbilen stirra stumt på den unga o säga "Äh hähää jag skoja lite med dej ba! Stick nu!" Eller att Polisen mitt under en lunch på tex lokala pizzerian lägger sin hand på den unges axel, lite för hårt o tungt, lite för länge för att sedan ställa en fråga där svaret är det mest uppenbara: Äter du?
Varför gör man så? Vad vill man som tjänsteman uppnå när man uppför sej så?
Det gynnar ju varken den unge, Polisen eller samhället på lång sikt att dessa unga människors myndighetsförakt växer i ett samhälle som redan står ganska maktlöst inför dessa unga.
En del av dem är redan vid tioårsålder kriminella, rekryteras till gäng o annan organiserad kriminell verksamhet....Hur o vad gör samhället för att stötta o hjälpa föräldrarna? Det finns ingen förälder som inte vill sitt barns bästa, ingen! Däremot finns det föräldrar som har det allt för hårt o tungt i vardagen av olika skäl vilket kan påverka situationen i familjen. Men det är ju just då som stödet ska finnas, den där handen som sträcks ut o ser till att föräldrar o barn, familjen, står stadigt o klarar sej igenom stormen.
Är inte Sverige ett välfärdsland? Har vi inte de högsta skatterna i världen? Har vi inte bland de bästa systemet i världen när det gäller just omsorg om våra invånare, det jag försöker beskriva är skyddsnätet. Det skyddsnät som ska fånga upp, hjälpa, stötta o finnas till hands för människor när de har det svårt.
Gång på gång kommer ändå rapporter om alla de tusentals människor som trots skyddsnätet faller igenom minimala maskhål, faller igenom hålen om o om igen för att tillslut hamna på botten av vårt samhälle.
Vad fattas i våra system som ska skydda individen, samhället o hjälpa till att göra livet drägligt för familjer, låta varje människa nära sin dröm om att lyckas i livet...Varför är det så många människor i Sverige som hamnar någon annanstans o skapar sig ett liv som någon annan än den de egentligen vill o önskar?


Inte konstigt att myndighetsföraktet fått fäste när vuxna representanter beter sig som  förövare, som kriminella i vissa fall istället för att sträcka fram sin hand o ge dessa unga chansen att se ett annat myndighetsansikte, det ansiktet som jag sett så många gånger o som jag med tillit tytt mej till, sökt hjälp o råd o stöd. Det kan väl inte vara så att dessa representanter, lagens väktare, VÄLJER att agera annorlunda för att jag inte längre bor i Angered? För att jag sitter hemma i mitt trygga vardagsrum o inte hänger på torget i Hammarkullen eller i den där trappuppgången som alla känner till. Är inte det att skilja på folk, är inte det att värdera o väga människovärdet? Är inte det bland det äckligaste man som människa kan göra?! Att värdera en annan person som något lägre än en själv?! Är inte det att man i ett sånt läge dömer ut en annan människas liv o bestämmer sej för att det är mindre värt än ens eget?!
Eller...kanske är det så att vissa myndighetsrepresentanter VALT FEL YRKE!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar